Izvadak iz Pravilnika o upravljanju reputacijskim rizikom HBOR-a koji proizlazi iz poslovnog odnosa s klijentom
Ovaj Pravilnik se bavi isključivo reputacijskim rizikom koji proizlazi iz okolnosti i činjenica povezanih s klijentom te koji je nastao ili može nastati kao posljedica karakteristika i/ili ponašanja klijenta prije i prilikom uspostavljanja, nastanka ili trajanja poslovnog odnosa HBOR-a s klijentom.
Povišeni rizik klijenta postoji i u slučaju opravdane sumnje ili saznanja o povezanosti klijenta s članovima tijela odlučivanja HBOR-a po osnovi osobne ili interesne povezanosti te klijent za kojeg postoji javna percepcija o uključenosti u netransparentne poslovne odnose, bliske odnose s političkim strukturama, uska interesna ili osobna povezanost s osobama osuđenima za kaznena djela gore navedenima te saznanja o povezanosti s fizičkim ili pravnim osobama protiv kojih se vode sudski postupci pred nadležnim tijelima te koji su iz tog razloga i zbog takve povezanosti, ili drugih razloga pod izrazito negativnom javnom percepcijom.
1. Definicija klijenta
Ovim Pravilnikom Klijent se definira kao fizička ili pravna osoba prema kojoj je HBOR izložen reputacijskom riziku kod uspostavljanja poslovnog odnosa. U slučaju kada je klijent fizička osoba klijentom se za potrebe ovog Pravilnika smatraju i zakonski zastupnik i opunomoćenik klijenta. U slučaju kada je klijent pravna osoba, klijentom se za potrebe ovog Pravilnika smatraju i vlasnik, članovi uprave ili druge odgovorne osobe koje su u pravnoj osobi odgovorne za poslovanje, članovi nadzornih odbora klijenta i prokuristi klijenta. Klijentom se za potrebe ovog Pravilnika smatraju i sve osobe koje neograničeno odgovaraju za obveze preuzete poslovnim odnosom.2. Poslovni odnos
Za potrebe ovog Pravilnika pod poslovnim odnosom smatraju se sve kreditne aktivnosti, izravne i neizravne, garancije ili kontra garancije kao i svi poslovni odnosi vezani uz programe osiguranja izvoza.3. Kategorije rizičnosti:
a) Iznadprosječno visok rizik, b) Visok rizik, c) Povišeni rizik.4. IZNADPROSJEČNO VISOKI RIZIK
Klijent predstavlja iznadprosječno visok rizik ako je: a) nad njim otvoren stečajni postupak, nesposoban za plaćanje ili prezadužen ili u postupku likvidacije, ako njegovom imovinom upravlja stečajni upravitelj ili sud, ako je u tijeku predstečajni postupak ili ako je obustavio poslovne aktivnosti, osim ako je u trenutku nastupa svih navedenih okolnosti klijent već u poslovnom odnosu s HBOR-om. b) pravomoćno osuđen za sljedeća kaznena djela propisana Kaznenim zakonom (»Narodne novine«, br. 125/11,144/12, 56/15, 61/15 i 101/17, 118/18, 126/19 i 84/21) te sljedeća kaznena djela propisana Kaznenim zakonom (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11 i 143/12):- sudjelovanje u zločinačkoj organizaciji, na temelju članka 328. (zločinačko udruženje) i članka 329. (počinjenje kaznenog djela u sastavu zločinačkog udruženja) Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18,126/19 i 84/21), članka 333. (udruživanje za počinjenje kaznenih djela) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11 i 143/12);
- terorizam ili kaznena djela povezana s terorističkim aktivnostima, na temelju članka 97. (terorizam), članka 99. (javno poticanje na terorizam), članka 100. (novačenje za terorizam), članka 101. (obuka za terorizam), članka 101.a (putovanje u svrhu terorizma) i članka 102. (terorističko udruženje) Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18, 126/19 i 84/21), članka 169. (terorizam), članka 169.a (javno poticanje na terorizam) i članka 169.b (novačenje i obuka za terorizam) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08., 57/11, 77/11 i 143/12);
- kaznena djela protiv radnih odnosa i socijalnog osiguranja, na temelju članka 131. (povreda prava na rad), članka 132. (neisplata plaće), članka 133. (zlostavljanje na radu), članka 134. (povreda prava iz socijalnog osiguranja) i članka 135. (protuzakonito zapošljavanje) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11 i 143/12);
- pranje novca ili financiranje terorizma, na temelju članka 98. (financiranje terorizma) i članka 265. (pranje novca) Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18,126/19 i 84/21), članka 279. (pranje novca) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11 i 143/12);
- dječji rad ili druge oblike trgovanja ljudima, na temelju članka 106. (trgovanje ljudima) Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18,126/19 i 84/21), članka 175. (trgovanje ljudima i ropstvo) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11 i 143/12);
- korupciju, na temelju članka 252. (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 253. (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 254. (zlouporaba u postupku javne nabave), članka 291. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 292. (nezakonito pogodovanje), članka 293. (primanje mita), članka 294. (davanje mita), članka 295. (trgovanje utjecajem) i članka 296. (davanje mita za trgovanje utjecajem) Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18, 126/19 i 84/21), članka 294.a (primanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 294.b (davanje mita u gospodarskom poslovanju), članka 337. (zlouporaba položaja i ovlasti), članka 338. (zlouporaba obavljanja dužnosti državne vlasti), članka 343. (protuzakonito posredovanje), članka 347. (primanje mita) i članka 348. (davanje mita) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11 i 143/12);
- prijevaru, na temelju članka 236. (prijevara), članka 247. (prijevara u gospodarskom poslovanju), članka 256. (utaja poreza ili carine) i članka 258. (subvencijska prijevara) Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 125/11, 144/12, 56/15, 61/15, 101/17, 118/18,126/19 i 84/21), članka 224. (prijevara), članka 293. (prijevara u gospodarskom poslovanju) i članka 286. (utaja poreza i drugih davanja) iz Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11i 143/12);
- kaznena djela protiv intelektualnog vlasništva na temelju članaka 284., (povreda osobnih prava autora ili umjetnika izvođača), 285. (nedozvoljena uporaba autorskog djela ili izvedbe umjetnika izvođača), 286. (povreda drugih autorskom srodnih prava), 287. (povreda prava na izum), 288. (povreda žiga), 289. (povreda registrirane oznake podrijetla) i 290. (javna objava presude) Kaznenog zakona (»Narodne novine«, br. 110/97, 27/98, 50/00, 129/00, 51/01, 111/03, 190/03, 105/04, 84/05, 71/06, 110/07, 152/08, 57/11, 77/11i 143/12).
5. VISOKI RIZIK
Klijent predstavlja visok rizik ako postoje saznanja da je protiv njega pokrenuta istraga, odnosno ako se vodi kazneni postupak za kaznena djela opisana za iznadprosječno visok rizik. Ako je protiv njega pokrenuta istraga, odnosno ako se vodi kazneni postupak ili je nepravomoćno ili pravomoćno osuđen za kaznena djela koja nisu gore navedena, a koja imaju za posljedicu nastanak negativne javne percepcije i visokog reputacijskog rizika za HBOR. Također, visok rizik predstavlja klijent ako se utvrdi postojanje negativne javne percepcije temeljem sumnji u sukob interesa zbog korištenja političkog utjecaja za osobnu korist uključujući postupke pred Povjerenstvom za odlučivanje o sukobu interesa, a naročito u slučajevima opetovanog izricanja sankcija zbog povrede Zakona o sprječavanju sukoba interesa. Visok rizik predstavlja i klijent koji je u dosadašnjem ili aktualnom poslovnom odnosu s HBOR-om pokazao nekorektna, neposlovna i slična ponašanja prema HBOR-u, uključujući i takva ponašanja prema svojim dobavljačima i/ili državnim institucijama te je takvim postupcima ugrozio svoju i/ili reputaciju HBOR-a. Visok rizik predstavlja i klijent koji ispunjava dva ili više kriterija za ocjenu povišenog rizika.6. POVIŠENI RIZIK
Klijent predstavlja povišeni rizik ako se utvrdi postojanje negativne javne percepcije temeljem sumnji javnosti u počinjenje kaznenih djela ili drugih propusta gore navedenih.Povišeni rizik klijenta postoji i u slučaju opravdane sumnje ili saznanja o povezanosti klijenta s članovima tijela odlučivanja HBOR-a po osnovi osobne ili interesne povezanosti te klijent za kojeg postoji javna percepcija o uključenosti u netransparentne poslovne odnose, bliske odnose s političkim strukturama, uska interesna ili osobna povezanost s osobama osuđenima za kaznena djela gore navedenima te saznanja o povezanosti s fizičkim ili pravnim osobama protiv kojih se vode sudski postupci pred nadležnim tijelima te koji su iz tog razloga i zbog takve povezanosti, ili drugih razloga pod izrazito negativnom javnom percepcijom.
7. Utjecaj kategorija rizičnosti na poslovni odnos:
- Iznadprosječno visok rizik, upućuje na neprihvatljivost određenog klijenta, a zahtjev za uspostavu poslovnog odnosa se obustavlja,
- Visok rizik (koji je preporučljivo izbjeći), ali i moguće preuzeti u iznimnim slučajevima pod uvjetom odobrenja zahtjeva za uspostavu izravnog poslovnog odnosa koji u sebi sadrži ocjenu visokog reputacijskog rizika (kako je definiran ovim Pravilnikom), od strane tijela HBOR-a koje je nadležno za odlučivanje o pojedinom poslovnom odnosu,
- Povišeni rizik (pod uvjetom povećane svijesti o postojanju rizika je prihvatljiv) ako dođe do odobrenja zahtjeva za uspostavu poslovnog odnosa koji u sebi sadrži ocjenu povišenog reputacijskog rizika (kako je definiran ovim Pravilnikom), od strane tijela HBOR-a koje je nadležno za odlučivanje o pojedinom poslovnom odnosu.